Mici bucurii ale Postului Mare

Postul Invierii Domnului este cunoscut ca fiind cel mai îndelungat, dar şi cel mai aspru. Cu două dezlegări la peşte (de Buna Vestire şi de Florii), acesta poate fi greu de ţinut, chiar şi de către unii ortodocşi practicanţi.

Broccoli

Însă, indiferent de ziua în care pică Paştele în orice an, această perioadă coincide cu venirea primăverii, întoarcerea păsărilor călătoare şi cu întreaga simfonie a naturii renăscute. Oamenii de ştiinţă au confirmat efectele benefice pentru inimă şi creier a unei perioade de post sau, pe limbaj laic, “detoxifiere”. Tot în perioada acestui post, “întâmplător” apar şi plantele – minune ale naturii: urzicile, loboda, leurda, spanacul şi untişorul. Lista poate continua.

Momentul în care murăturile puse peste iarnă încep să se termine sunt cele care plantele îşi fac loc pe tarabele pieţelor sau, pentru cei mai curajoşi, direct la sursă – în natură. De aceea vă prezentăm, mai jos, trei bucurii gustative ieftine şi uşor de preparat, care pot fi numite şi “bombe de vitamine”.

Salata de spanac

Se ştie deja că spanacul conţine fier, previne bolile cardio-vasculare şi scade colesterolul. Mâncarea de spanac cu usturoi este un deliciu uşor, ce poate fi savurat la orice masă. Însă, acesta poate fi consumat şi crud.

Salata de spanac se prepară din frunzele proaspete ale plantei, la care se adaugă ceapă verde, ulei, zeamă de lămâie sau oţet şi sare. După preferinţe, i se pot adăuga ridichi, leurdă, roşii şi alte legume. O astfel de salată poate acompania o mulţime de felui de mâncare, dar poate fi mâncată şi simplă.

Broccoli cu usturoi

O gustare de seară pentru perioada postului poate consta în broccoli, o legumă de origine italiană ce reduce impactul substanţelor alergenice şi tratează inflamaţia cronică. Pe lângă toate acestea, leguma conţine vitamine precum C, A, B6 şi E. În mai puţin de un sfert de oră puteţi pregăti o porţie de două persoane dintr-un singur broccoli.

Se pune apă cu sare la fiert, iar atunci când aceasta clocoteşte, se adaugă buchetele de broccoli, tăiate de pe trunchi. În paralel, se face un mujdei de post. După câteva minute de fierbere, broccoli-ul poate fi verificat cu ajutorul unei furculiţe. Atunci când aceasta nu întâmpină dificultăţi în contactul cu leguma, se scoate din apă şi se pune într-un castron. Se adaugă mujdeiul peste, împreună cu puţin busuioc, apoi se lasă puţin la aşezat. Rezultatul va fi unul care poate face postul să pară, de fapt, o perioadă de bucurie pentru papilele gustative.

Salată de leurdă şi untişor

Leurda sau usturoiul sălbatic este planta care încununează efectele terapeutice ale primăverii asupra organismului. Leurda conţine sulfură de alil (ca şi usturoiul domestic), vitaminele A şi C, ulei eteric şi uleiul volatilic, dar şi săruri minerale. În consecinţă, efectele acestei legume asupra organismului sunt cu adevărat generoase.

Iar un partener bun al leurdei este untişorul, planta cu frunze cremoase, cunoscută şi sub denumirea de “salată de câmp”. Frunzele untişorului conţin vitaminele C şi E, potasiu, calciu şi fibre alimentare ce reglează tensiunea arterială.

Reţeta unei salate de leurdă şi untişor este, poate, cea mai simplă şi adaptabilă. Untişorul şi leurda se spală, se curăţă, apoi fruzele se taie în dimensiunile dorite. Lângă acestea, în salată, se pot adăuga ridichi, ceapă verde, roşii, castraveţi, porumb şi nu numai. Lipsa unui ingredient nu va răpi din savoarea unei astfel de salate. Apoi, ingredientele sunt completate cu sare, ulei şi zeamă de lămâie sau oţet.

Acestea sunt doar câteva dintre reţetele care vor face ca Postul Învierii Domnului să fie unul plăcut şi sănătos. Pentru că aceasta este perioada în care noi, ca şi natura, ar trebui să renaştem.

Foto: Pixabay