Cum sa avem un Paste sanatos

Sărbătorile de Paşti pot însemna bucurie şi sănătate pentru ortodocşi. Însă, acestea se pot transforma în adevărate probleme de sănătate, dacă nu acordăm atenţie fiecărui detaliu.

romania-599428_640

Trăim în secolul consumului, al vitezei şi al substanţelor chimice. Acestea au pătruns în fiecare colţ din existenţa noastră, începând de la substanţele de curăţare şi varul de pe pereţi şi până la mâncare. Deja sunt cunoscute tipurile de E-uri, coloranţi, glutamat de sodiu. Probabil că, cei care vor să aibă un stil de viaţă natural, fac salturi, uneori costisitoare şi obositoare, printre produse, ca să poată evita influenţa substanţelor toxice. Iar Sărbătoarea Învierii Domnului este încă o provocare pentru corpul nostru, mai ales după un post aspru.

Un Paşte sănătos înseamnă, în primul rând, ouă a căror vopsire să nu le transforme în bombe bacteriologice. În urmă cu o săptămână, s-au trimis în laborator 10 tipuri de vopsea de ouă din comerţ. Printre producători se aflau şi cunoscuţii Dr. Oetker, Gordena şi Alex & Comp. Opt dintre vopseluri conţineau un colorant roşu toxic (E 122 sau Azorubina), interzis în 5 ţări. Iar oamenii le cumpără, pentru că e uşor şi confortabil să vopseşti ouăle cu un praf sau un gel.

Însă, bunicii nu şi-ar fi pus problema confortului, atunci când vine vorba de pregătiri, în detrimentul sănătăţii. Şi au ştiut şi de ce au avut sau încă mai au o viaţă îndelungată. Şi, din nou, e rândul nostru să învăţăm de la ei.

Cum să colorăm ouăle natural

Ouăle pot fi colorate natural şi cu uşurinţă, în nuanţe de roşu, galben, portocaliu, albastru, mov, verde şi maro. Se spune că vopseaua prinde cel mai bine pe ouăle cu coajă albă. Apoi, sistemul de vopsire este bazat pe fierbere. Singurele diferenţe apar la durata pregătirilor şi a vopsirii în sine.

Pentru roşu, este nevoie să fierbi ouăle în apă şi, apoi, să le laşi peste noapte în suc de sfeclă roşie. Două bucăţi de sfeclă se taie cuburi şi pun la fiert într-un litru de apă şi 2 linguri de oţet şi se lasă pe foc 10 – 15 minute.

Ouăle pot deveni galbene mulţumită cojilor de ceapă. Proporţia este de 1 (ceapă mare) : 3 (ouă). Se adaugă 2 linguri de oţet în apa pentru fierbere şi se lasă 15 minute la foc mic. Această culoare este disponibilă şi într-o variantă mai costisitoare: vopsirea cu şofran indian, pe care îl poţi lăsa în apă (fără fierbere) până când obţii culoarea dorită.

Varza rosie le conferă ouălor o culoare de albastru închis, dacă sunt lăsate peste noapte. Pentru o nuanţă intensă, poţi fierbe ouăle într-un litru de apă, împreună cu o varză roşie mică şi 2 linguri de oţet. Verdele poate fi obţinut prin fierberea în zeamă de spanac fiert sau mentă fiartă.  Afinele congelate colorează ouăle în mov, după o fierbere de 30 de minute cu o pungă de fructe congelate şi puţin oţet. Ca să te bucuri de ouă maro, trebuie să le laşi în apă şi cafea sau ceai negru peste noapte. Iar nuanţa de portocaliu poate fi oferită de morcovul dat pe răzătoare.

Mâncare pentru un Paşte sănătos

Pe lângă ouă vopsite, Paştele înseamnă şi miel, cozonac, pască şi mese luate în familie. Pasca este mâncarea – simbol a Sărbătorii, aşa că îţi recomandăm să o prepari în casă. Pe lângă faptul că vei şti exact vechimea şi conţinutul acesteia, o pască sau un cozonac cumpărate pot dezamăgi la gust şi, astfel, pot deveni incomode, în loc de plăcute. Pe internet poţi găsi reţete pe gustul tău, tradiţionale sau cu alte tipuri de ingrediente.

Dacă sănătatea trupească a fost asigurată, a sosit momentul pentru cea duhovnicească. Deniile şi Prohodul sunt slujbele la care avem datoria morală să participăm. Ca să putem, după cum a spus un Părinte, să fim alături de Hristos nu doar la bine, ci şi la rău şi să ne pregătim să primim lumina învierii şi să ne bucurăm, apoi, de Sfânta Liturghie de Paşti.

Foto: Pixabay